Un des thèmes classiques de dénigrement du colonisé est sa sexualité. Les Anglais trouvaient que les Irlandais ne se maîtrisaient pas sexuellement et faisaient trop d'enfants. La France fantasmait sur des harems peuplés de femmes muettes et offertes aux perversions du sultan. Les Noirs seraient affublés de membres énormes et d'une énergie animale qu'il reviendrait au Blanc de canaliser par Jésus et un travail physique éreintant. Il n'y a pas longtemps, un amie chinoise a légitimé la colonisation du Tibet en indiquant que l'arrivée des Chinois avait apporté une natalité contrôlée et le port de sous-vêtements. Plus au Nord, l'échangisme esquimau affolait la société danoise et légitimait colonisation, christianisation et destruction de la famille traditionnelle inuit.
En 2006, les thèmes ont varié mais le fond n'a pas changé. Alors que la France rabâche le thème des viols collectifs ("tournantes") par des jeunes Maghrébins sexuellement insatiables (Laurent Mucchielli a montré qu'il s'agissait essentiellement d'une création médiatique), les Pays-Bas s'émoustillent avec le concept de "Loverboy": un mélange de maquereau classique, de xénophobie de père de famille et des relents racistes envers les jeunes hommes maghrébins on antillais, auxquels les jeunes filles bien sages ne sauraient résister.
Le criminologue néerlandais Frank Bovenkerk (je l'ai eu comme prof à Utrecht) montre qu'il s'agit d'un fantasme: il s'agit, selon lui, du reflet de la panique des parents vis-à-vis de la cuture du sexe des jeunes. Comme quoi, les grands classiques ne changent pas.
Loverboys bestaan helemaal niet.
Het zijn gewoon pooiers, met als enig verschil dat ze allochtoon zijn en meisjes uit alle milieus meepikken." Dat stelt criminoloog Frank Bovenkerk; volgens hem zegt de overweldigende paniek over dit fenomeen meer over de angst van ouders voor de sekscultuur bij jongeren. Bovenkerk heeft uitgebreid onderzoek gedaan en er een boek over geschreven: 'Loverboys', dat het hele bestaan van deze donkere adonissen ontkracht.
Begin 2000 werd ons wijsgemaakt dat loverboys jongens van Marokkaanse of Antilliaanse afkomst zijn, die door middel van gelddruk onwetende meisjes de prostitutie indreven. Sindsdien is er een hetze ontstaan die zich de afgelopen zes jaar over alle media heeft verspreid; de kranten stonden er bol van, geen enkel discussieprogramma werd ontzien. Vanuit het volk rees één stem op: er móést iets aan gedaan worden.
Bovenkerk is zelf op pad gegaan en tot de conclusie gekomen dat het verschijnsel ontzettend overdreven is. Hulpverleners wisten altijd in geuren en kleuren te vertellen hoe een loverboy te werk ging en wat voor meisjes hij oppikte. Zelden konden zij echter concrete gevallen of aantallen noemen. Degenen met de flitsende wagens voor school waren eenvoudigweg familieleden. In het ergste geval waren het drugsdealers, die weer heel andere bedoelingen hebben dan een loverboy heeft.
De paniek werd volgens de criminoloog veroorzaakt door de veranderende sekscultuur bij jongeren en de invloed van internet en televisie die daarop inspeelt. Daarnaast is er de Amerikaanse hiphop-scene, met allerlei videoclips waarin schaarsgeklede meisje voor dames van lichte zeden moeten doorgaan. Gettocultuur, aldus Bovenkerk, die elke puber in Nederland bereikt heeft en overal wordt nagedaan.
Bron: Fok / http://allochtonen.web-log.nl/allochtonen/2006/06/loverboys_besta.html